AMV-lessen bij Muziekvereniging Enter

AMV (Algemene Muzikale Vorming) is bedoeld om kinderen die nog te jong zijn om een instrument te bespelen, toch alvast kennis te laten met muziek. In de AMV-lessen maken de leerlingen dan ook op een spelende wijze kennis met de wereld van de muziek. De AMV-lessen worden elke vrijdag gegeven (met uitzondering van de schoolvakanties) door docenten van Kaliber kunstenschool. De lessen vinden plaats bij Activiteitencentrum Zumpke. Er wordt gebruik gemaakt van de methode Muziektrein. Bij voldoende opgave starten we weer een nieuwe groep in september 2019.

In de muziektrein lessen wordt het volgende behandeld:

Met behulp van blokfluit of klokkenspel leren de leerlingen op een speelse manier het lezen van muzieknoten. Ze zingen en spelen heel veel samen en doen hierbij ook veel muzikale "spelletjes".

Naast het maken van muziek maken ze ook kennis met de instrumenten van een harmonie orkest. Tijdens zo'n les mogen de kinderen het desbetreffende instrument ook zelf proberen. Dit kan door een lid van de muziekvereniging die tijdens een les aanwezig is, maar ook de muziektreindocent kan diverse instrumenten laten zien, horen en uitproberen.

Daarnaast gaan de leerlingen een aantal keren op bezoek bij de muziekvereniging om een repetitie bij te wonen en samen te spelen met het (jeugd)orkest.

Aan het eind van de cursus (na 36 lessen) ontvangen alle leerlingen een certificaat. Vervolgens kunnen ze een gratis proefles volgen op het instrument wat ze eventueel na de cursus willen gaan spelen.